Dla osób posiadających samochód, jedną z najważniejszych części domu jest garaż. Gdy budujemy go od nowa lub remontujemy, często pojawia się pytanie o to jaką bramę do niego zamontować. Na rynku możemy znaleźć kilka różnych rozwiązań, z czego najpopularniejsze są bramy uchylne oraz segmentowe. Na co się zdecydować? Czym się one od siebie różnią? Oto krótki poradnik na niezdecydowanych.
Bramy uchylne – dla dużych podjazdów
Bramy uchylne zwykle dedykowane są dla garażu mogącego pomieścić jeden samochód, ponieważ ich standardowe wymiary rzadko przekraczają 3 metry szerokości. Produkuje się je na dwa sposoby: pierwszy z nich to konstrukcja płytowa, składająca się z blachy usztywnianej za pomocą stalowych płaskowników, której wierzch przykrywa ocynkowana warstwa odporna na korozję. Zewnętrzna warstwa może zostać pomalowana na wybrany kolor, a także mogą zostać na niej wytłoczone ozdobne wzory. Drugi sposób to konstrukcja ramowa, gdzie postawę stanowi rama wypełniana blachą lub drewnem.
Jedną z ich największych zalet tego typu bram jest prosta konstrukcja całego systemu. Zwykle składa się on z płaszcza bramy, kilku prowadnic oraz sprężyn ułatwiających otwieranie i zamykanie bramy. Z tego względu są one nieco tańsze od konkurencji, proste w obsłudze oraz naprawie.
Jednocześnie należy pamiętać o tym, że wysuwający się do przodu płaszcz bramy potrzebuje nieco miejsca, zależnego od swojej wysokości. Dlatego tego typu bramy najlepiej sprawdzają się na długich podjazdach, gdzie możemy swobodnie manewrować bramą i samochodem. Nie jest to rozwiązanie polecane dla garaży znajdujących się tuż przy ulicy lub z krótkimi podjazdami, na których mieści się tylko samochód.
Bramy segmentowe – oszczędność miejsca
To bramy o charakterystycznym wyglądzie. Każdy segment to konstrukcja dwuścienna ze stali ocynkowanej połączona zawiasami z kolejną częścią. Całość pokryta jest stalową blachą pomalowaną farbą, pokrytą poliestrem lub okleiną z drewna. Dla lepszej izolacji cieplnej oraz dźwiękoszczelności mogą być one wypełnione w środku pianką poliuretanową.
Zasada działania bramy segmentowej jest nieco bardziej skomplikowana niż uchylnej. Mogą się one otwierać do góry lub w bok, zależnie od tego w jaki sposób zostały zamontowane prowadnice. W czasie otwierania kolejne segmenty przesuwają się po rolkach umieszczonych na prowadnicach i chowają do wnętrza garażu.
Największą zaletą bram segmentowych jest fakt, że nie potrzebują one miejsca przed garażem, w przeciwieństwie do uchylnych. Jest więc to znakomite rozwiązanie dla domów z małym pojazdem lub garaży wychodzących wprost na ulicę. Należy jednak pamiętać, że brama musi mieć wystarczająco dużo miejsca aby mogła w schować się w całości. Wymaga to więc wygospodarowania w całości ściany lub sufitu.
Napęd i montaż
Wybór bramy garażowej powinien być rozsądnym kompromisem między ceną, wielkością i kształtem podjazdu, a także osobistych preferencji. Warto pamiętać, że każda brama wymaga także napędu, a kluczem do prawidłowego funkcjonowania całości jest właściwy montaż, który warto powierzyć specjalistom.
Przy bramie segementowej najlepie jest by naped i brama byly od tego samego producenta. Ja np mam brame i naped od verdoor juz sporo lat i moj brat przy budowie domu tez chce wziac od nich. Bardzo solidnie wykonane a przy tym jak czesto z niej korzystam to naprawde cenna zaleta.