Warning: Use of undefined constant fixed - assumed 'fixed' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/razypl/domains/jejnieruchomosc.pl/public_html/wp-content/themes/moments/header.php on line 64
class="header_container_fixed">

Jej Nieruchomość - Królowa wśród nieruchomości

Jej Nieruchomość wita Cię w swoim świecie

Formalności u notariusza przy kupnie mieszkania

Polskie prawo wymaga, aby umowa przeniesienia własności mieszkania została potwierdzona notarialnie. Jak przygotować się do zawarcia tego typu umowy? Jakie dokumenty są niezbędne do jej sporządzenia? Co warto wiedzieć?

Koszty sporządzenie umowy

Pierwszą podstawową rzeczą, którą należy rozważyć jest wybór odpowiedniej kancelarii notarialnej. Opłata, którą notariusz pobiera za sporządzenie umowy to tak zwana taksa notarialna. Jej maksymalna wysokość została określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 czerwca 2004 roku. Kancelaria nie ma obowiązku pobierania maksymalnej opłaty i można negocjować obniżenie jej wysokości.. Wartość taksy określa się na podstawie wartości przedmiotu umowy, czyli w tym przypadku mieszkania.

  • wartość przedmiotu do 3000 zł – maksymalna wartość taksy: 100 zł
  • powyżej 3000 zł do 10 000 zł – 100 zł + 3 proc. od nadwyżki powyżej 3000 zł
  • powyżej 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2 proc. od nadwyżki powyżej 10 000 zł
  • powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1 proc. od nadwyżki powyżej 30 000 zł
  • powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1010 zł + 0,4 proc. od nadwyżki powyżej 60 000 zł
  • powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 4770 zł + 0,2 proc. od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł

Na podstawie: http://notariusz-derkowska.pl/taksa-notarialna/.

Niezbędne dokumenty

O tym jakie dokumenty potrzebne są do sporządzeniu umowy notariusz powinien poinformować nas wcześniej. Zwykle wymagane są:

  • Odpis z księgi wieczystej
  • Mapa z planem podziału nieruchomości oraz ostateczna decyzja zatwierdzająca ten podział – jeśli podział danego mieszkania nie został ujęty w księdze wieczystej
  • Podstawa prawna do nabycia nieruchomości, czyli na przykład: umowa przedsprzedaży, stwierdzenie Sądu Rejonowego o nabyciu spadku, umowa potwierdzająca darowiznę
  • jeśli mieszkanie nabywane jest na kredyt – umowa kredytowa z bankiem

Zawarcie umowy

Na podstawie dostarczonych dokumentów notariusz sporządza umowę. Powinniśmy mieć możliwość spokojnego zapoznania się z jej treścią przynajmniej dzień przed jej podpisaniem. Jeśli jakikolwiek zapis wzbudza wątpliwości należy poprosić o jego wyjaśnienie i ewentualną zmianę. Aby sfinalizować umowę sprzedający, jak i kupujący zostają zaproszeni w umówiony dzień do kancelarii. W ich obecności umowa zostaje odczytana, a potem obie strony składają na niej swoje podpisy. Ostatecznym potwierdzeniem umowy jest podpis notariusza.

Skomentuj