Jej Nieruchomość - Królowa wśród nieruchomości

Jej Nieruchomość wita Cię w swoim świecie

Rodzaje włóczek – przewodnik – jak dobrać włóczkę

Szydełkowanie z roku na rok staje się coraz bardziej popularne. Korzyści z wykonywania robótek ręcznych jest wiele, to między innymi możliwość zrelaksowania się i odprężenia. Jeżeli zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie tej uzależniającej przygody z szydełkowaniem, to musimy wiedzieć, jakie istnieją rodzaje włóczek, tak aby poprawnie dobrać je do naszych robótek.

Sklep z włóczkami 

Jednak zanim przejdziemy do poprawnej terminologii i podziałów ze względu na rodzaje, musimy wiedzieć, gdzie kupować włóczki. Jednym z nowoczesnych i wygodnych rozwiązań jest sklep internetowy z włóczkami, w którym znajdziemy wszystko, czego nam trzeba. Dla jednych będą to tanie włóczki, a dla innych innowacje we włókiennictwie, czyli przykładowo włóczka puffy, dzięki której możemy dziergać bez żadnego dodatkowego sprzętu. W dobrze zaopatrzonych sklepach znajdziemy także kordonki, przykładowo popularny kordonek stokrotka, czy kordonek maxi. Sprawdź sklep internetowy z włóczkami: https://zamotane.pl i znajdź najlepszy kordonek i wełnę dla siebie.

Podział ze względu na pochodzenie

Włóczki da się podzielić ze względu na ich pochodzenie. Wyróżnić możemy dwie grupy włóczek – naturalne i syntetyczne. Włóczki naturalne, dzielą się dodatkowo na te pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Pamiętajmy, że włóczkę należy dobrać przede wszystkim do robótki, którą mamy zamiar wykonać. Przed dokonaniem wyboru powinniśmy się zastanowić, kto będzie korzystał z danej robótki i jakie powinna posiadać właściwości. Oczywiste jest, że włóczki wełnianej będziemy używać głównie  w przypadku wykonywania robótek związanych z garderobą zimową.

Włóczki naturalne pochodzenia zwierzęcego

W tej grupie włóczek znajdą się te pozyskane z wełny oraz jedwabiu. Druga grupa włókien powstaje dzięki poczwarce jedwabnika, jest niezwykle delikatna i miękka, dzięki czemu idealnie się na niej pracuje, ale tylko tym, którzy nie popełniają błędów podczas szydełkowania, sama robótka nie jest trwała, łatwo ją zniszczyć. Natomiast włóczki wełniane można podzielić na te pochodzące z wełny owczej i  koziej. Wełna owcza dzieli się na tę szetlandzką, która jest gęsta, trwała i niestety gryząca, oraz na wełnę z merynosów, która jest niezwykle delikatna i przyjemna w dotyku, grzejącą oraz niegryząca.

Wełna kozia zaś dzieli się na moher i kaszmir. Moher jest puszysty, delikatny i idealnie sprawdza się w robótkach na szaliki, czapki i sweterki. Kaszmir natomiast jest jednym z najdroższych włókien, który kojarzy się najwyższą jakością produktów. Występuje również wełna z alpak, która jest ciepła, cienka, wytrzymała i dobra dla alergików. Ostatnim rodzajem wełny jest królicza, która jest bardzo delikatna i cienka.

Włóczki naturalne pochodzenia roślinnego

Kolejną grupą są włóczki pochodzenia roślinnego. Pierwszym z nich są oczywiście włóczki bawełniane, czyli jedne z najpopularniejszych wyborów szydełkowych miłośników. Jej zaletą jest to, że nie  mechaci się, jest wytrzymała, a jednocześnie delikatna. Jej zastosowanie jest bardzo szerokie, możemy ją wykorzystywać do tworzenia zabawek, ale i dekoracji do naszego domu. Kolejnymi włóczkami są te lniane, które idealnie sprawdzą się do tworzenia garderoby letniej. Pamiętajmy, że len jest wytrzymały, antyalergiczny,  ale i sztywny.

Włóczki syntetyczne

Włóczki te powstają w efekcie procesów chemicznych, dzięki czemu w odróżnieniu od wielu włóczek pochodzenia zwierzęcego, nie uczulają, są zdecydowanie tańsze i wytrzymałe. Jednak ich głównym mankamentem jest to, że nie trzymają ciepła, dlatego nie będą nadawały się do wykonywania elementów garderoby, które mają nas ogrzać zimą. Pierwszym rodzaje włóczek syntetycznych jest akryl, który jest zdecydowanie bardzo łatwo dostępny, nie uczula i jest tani. Jednak jego główną wadą jest dźwięk, który skrzypi podczas robótki, przez co, zamiast się odprężać, mamy ochotę przestać szydełkować.

Dodatkowo akryl nie przepuszcza powietrza i zwiększa ryzyko mechacenia się robótki. Jednak nadaje się jak najbardziej do tworzenia dekoracji do domu i zabawek dla dzieci, czy naszych psich pupili. Kolejnym rodzajem włóczek syntetycznych jest poliester. Takie włóczki są często miękkie, miłe w dotyku i można je nazwać futerkowymi. I także bardzo dobrze się sprawdzają w przypadku szydełkowania maskotek.

Pamiętajmy, że rodzaj włóczki powinniśmy dobierać ze względu na właściwości, jakie ma spełniać robótka. Wyróżnić możemy włóczki naturalne pochodzenia zwierzęcego, naturalne pochodzenia roślinnego oraz włóczki syntetyczne, które najlepiej sprawdzą się do tworzenia dekoracji do domu, czy zabawek dla dzieci.

Trening FBW w domu – jak go stworzyć?

Bardzo wiele mówi się o rodzajach treningów – czy lepsze efekty przynosi split, czy FBW, który z nich będzie skuteczniejszy na redukcję, a który na masę, który sprawdzi się lepiej u kobiet, a który u mężczyzn. Dziś skupimy się jedynie na treningu FBW czyli Full Body Workout – treningu całego ciała. Jak go stworzyć, by móc z łatwością i efektywnie ćwiczyć w domu?

Czym jest trening FBW?

Trening FBW to jedna z metod, w której podczas sesji treningowej wykonuje się ćwiczenia na wszystkie grupy mięśniowe. Dzięki temu mamy możliwość trenowania w ten sposób w domu, wykorzystując ciężar własnego ciała lub akcesoria niewielkich rozmiarów (gumy oporowe, hantle, kettlebells, piłki). Najważniejszą cechą jest dobór ćwiczeń wielostawowych i koncentracja właśnie na nich, a nie na izolowanych – w końcu chcemy zaangażować do pracy jak najwięcej partii mięśniowych. Czy tego typu trening w warunkach domowych może przynieść efekty? Jak najbardziej tak! O ile oczywiście zostanie poprawnie skonstruowany. Podpowiadamy, jak dobierać ćwiczenia, by uzyskać jak najlepsze efekty – wysmuklenie sylwetki i ujędrnienie ciała.

Zasady treningu FBW

Do podstawowych zasad treningu FBW ukierunkowanego na redukcję tkanki tłuszczowej zaliczyć można przede wszystkim, wcześniej już wspomnianą, koncentrację na ćwiczeniach wielostawowych. Oprócz tego pamiętajmy by:

  • Ćwiczenia ustawiać w kolejności od największej partii mięśniowej do najmniejszej (najpierw nogi, później klatka piersiowa i grzbiet, a dopiero po nich skupiamy się na ramionach i brzuchu),
  • Zakres powtórzeń powinien zaczynać się od 12 i sięgać wyżej – wtedy na pewno przyspieszymy proces spalania tkanki tłuszczowej,
  • Przerwy pomiędzy seriami powinny być krótkie – od 30 do 60 sekund,
  • Nie zapominamy o przerwie między sesjami treningowymi – tutaj nie sprawdzi się zasada „im więcej, tym lepiej”, bo nasze ciało potrzebuje regeneracji, by prawidłowo funkcjonować.

Ta metoda odpowiednia jest dla początkujących, ale również dla osób ćwiczących, które wpadły w monotonię i szukają urozmaicenia, albo dla tych będących w trakcie roztrenowania, czyli „deloadu”.

Ćwiczenia, które muszą się znaleźć w Twoim planie

Nawet gdy w domu nie masz żadnych akcesoriów i obciążenia, możesz zbudować plan treningowy, który będzie przynosił efekty! Ćwiczenia wielostawowe na nogi i pośladki, które powinny znaleźć się w każdym planie to między innymi: przysiady (wąskie, szerokie – sumo, z wyskokiem, bułgarskie), wykroki (w przód, w tył, do boku, z uniesieniem kolana lub wyskokiem), glute bridge (obunóż, ze stopami na podwyższeniu, jednonóż), martwy ciąg zwykły lub na jednej nodze. Później wprowadzajmy pompki klasyczne i wąskie – jeśli nie jesteś w stanie zrobić zbyt wielu powtórzeń, ułatwisz sobie, robiąc je na podwyższeniu lub na kolanach. Grzbiet bardzo dobrze będzie pracował, podczas unoszenia tułowia leżąc przodem, a także – jeśli mamy w domu drążek – podczas podciągania.

Ramiona możemy wzmacniać z „domowym” obciążeniem, czyli butelkami wody lub soku: wznosy ramion przodem i bokiem, uginanie przedramion na biceps, wyprost przedramion w opadzie tułowia na triceps czy tzw. odwrócone rozpiętki. Na brzuch nie może zabraknąć popularnej deski, spięć brzucha prostych i skośnych, opuszczania nóg czy różnych innych wariacji. Warto też wprowadzić kilka ćwiczeń podnoszących tętno: burpees, pajacyki, przeskoki czy bieg bokserski. Dzięki nim zachowamy wysoki poziom spalania tkanki tłuszczowej przez cały trening.

W internecie znaleźć można wiele gotowych planów, jednak nie zastąpi to trenera personalnego i jego czujnego oka, pilnującego naszego bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń – o tym należy pamiętać!